door: Haico van Nunen
Dat is het doel dat het Nederlands Platform Warmtepompen zich heeft gesteld. Op 14 maart 2012 was het nationaal congres warmtepompen. Met negen lezingen zijn tal van benaderingen getoond voor warmtepompen en op welke wijze de toepassing van warmtepompen gemeengoed kan worden. Een van de lezingen ‘warmtepompen integraal onderdeel renovatievisie 2050’ [0,9 Mb], ging in op de kansen binnen de renovatie.
Als warmtepompen goed werken bieden ze een woning waar het prettig is om te wonen met vrije ruimte, het is comfortabel, en er is een mogelijkheid tot koelen. Bovendien neemt de CO2 uitstoot af, maar dat is vooralsnog niet het doorslaggevende argument. De vraag waar het deze dag om draaide was wat er gedaan moet worden om de toepassing van warmtepompen een grotere vlucht te nemen en de doelstelling te halen?
In de lezing wordt stilgestaan bij een gebouw en de veranderingen in de tijd. Eens in de zoveel tijd is het nodig om een woning te verbeteren, een renovatie waarbij een kwaliteit toevoeging plaats kan vinden. Op dat moment zijn er, naast de techniek, verschillende invloeden die ook een rol spelen in de besluitvorming. Soms bewust, maar vaak ook onbewust. Denk hierbij aan woonlasten, maar ook individualiteit, imago, uitstraling. Juist deze aspecten spelen een rol in het positioneren van oplossingen. Neem daarbij de toename van het aantal eigenaar-bewoners en dat opent deuren voor nieuwe oplossingen.
Er wordt specifiek van oplossingen gesproken. Oplossingen zitten over het algemeen niet in het toepassen van producten, maar in het toepassen van op elkaar afgestemde producten, een concept. Het gaat dan ook niet om de prestaties van de afzonderlijk producten, maar juist de bijdrage van het concept aan de prestaties van de woning. Dit vraagt om samenwerking en soms wel met partners die niet direct voor de hand liggen. Wat dacht u van een aanbod om de gevel te isoleren in combinatie met een warmtepomp? Of glas vervangen? Hiermee zijn tot wel drie labelstappen te realiseren. Of het aanbrengen van een warmtepomp en gelijktijdig zorgen voor een gezond binnenklimaat door mechanische ventilatie. Of bijvoorbeeld een toevoeging aan het casco (uitbouw, erker) waar tevens de warmtepomp in geplaatst wordt. Het gaat er hier om verder te denken dan het eigen product.
Aan de hand van een voorbeeld, Active House wordt getoond wat er van belang kan zijn. Ook voor een onderdeel van de woning het dak is een dergelijk concept uitgewerkt. De zolder, met het dak als scheiding wordt hierin vernieuwd.
De boodschap van het verhaal is dat er zekere een markt is voor warmtepompen in de bestaande bouw. Maar zie het niet als een losstaand product, zorg ervoor dat het een integraal onderdeel wordt van de woning, waarmee de toegevoegde waarde van de oplossing stijgt.
Een Reactie op “500.000 warmtepompen in 2020”