(een artikel met lekker veel plaatjes)
Verhuizing
Communicatiemiddelen komen en gaan. Dit geldt voor iedere branche. Ook in onze eigen branche, online marketing, waar wij, PR!KKELS, verantwoordelijk zijn voor effect vanuit campagnes.
In dat kader krijgen we de laatste tijd ook vaker vragen vanuit de bouwwereld. Zo hielpen we BAM met een traject om het nieuwe Salesteam te introduceren via web en social media. En we maakten voor Wienerberger een online game om te zorgen dat er meer bezoekers op de bouwbeurs kwamen. Bouwbedrijven zoeken naar online marketeers, en andere manieren om in contact te komen met potentiele kopers en bestaande kopers.
Dat is leuk als je het bekijkt als losse acties, maar volgens ons is er een forse verhuizing aan de gang. Het gaat daarbij nieteens zozeer om het inzetten van effectieve technieken zoals e-mail marketing, social media en/of zoekmachinemarketing, maar meer om het door internet veranderende businessmodel.
Revolutie
Het gaat om een concrete omslag van een zender georiënteerde aanpak naar een ontvanger georiënteerde aanpak. Waar vroeger een bedrijf een product bedacht en dit vervolgens produceerde met een marketingcampagne via advertenties op radio en tv, werkt dit tegenwoordig steeds minder goed.
De prosumer
Er komt een einde aan deze respectloze tijden voor de consument. De consument is veel mondiger en kan door online mogelijkheden veel beter gelijkgestemden vinden. De consument kan alle informatie die hij zoekt vinden. Reclamepraatjes zijn verleden tijd.
Afwerking
Niet alleen bij de grote bedrijven is een omslag merkbaar. Zo hoorden we laatst nog van een elektricien dat hij zelf zijn materiaal niet meer kan leveren omdat zijn klanten het zelf via internet goedkoper had gevonden. Dat betekent dat hij vaak met een mindere kwaliteit materiaal moet werken, dat veel niet klopt en hij niet meer verdient aan materiaal. Is dat iets goeds ? Dat is onbekend, maar het geeft wel aan dat je gedwongen bent om op zoek te gaan naar nieuwe verdienmodellen.
Waar gelooft de consument van vandaag dan wel in? Openheid, delen in plaats van voor jezelf houden, samenwerken, transparantie en betrouwbaarheid.
De consument is aan het roer en bepaalt zelf wat hij van een product vindt. Hij komt met betere oplossingen dan je als bedrijf zelf ooit had kunnen bedenken en is bereid om constructieve feedback te geven.
Luister eens
Luisteren naar de eindgebruiker is voor veel bedrijven eng en spannend. De eindgebruiker betrekken is helemaal onbekend terrein, maar tegenwoordig wel essentieel. De consument heeft meer invloed dan ooit en kan via sociale netwerken binnen een dag een bedrijf als T-mobile op de knieën krijgen.
Meedoen Je Je kunt er tegen vechten, maar deze verschuiving is niet meer om te keren, ook niet in de bouwwereld. Ze hebben het toch wel over je, dus ‘if you can’t beat them, join them!’ Centrale gedachte in het nieuwe businessmodel is dan ook service geven. Je geeft iemand iets waar hij echt wat aan heeft en als dank krijg je waardevolle informatie terug waar je vervolgens weer geld mee kunt verdienen, op nieuwe manieren. Een consument verwacht heus niet dat alles maar gratis is, maar hem foppen kun je vergeten.
Inspiratie
Je ziet deze omslag al een paar jaar in de retail, muziekindustrie en in de boekenwereld, We hebben zelf al veel concepten en campagnes mogen realiseren waarbij van deze mogelijkheden gebruik gemaakt wordt. Vaak met veel succes. Wij zijn benieuwd wat er in de bouwwereld van deze verschuiving te merken is. Hieronder een paar mooie voorbeelden uit de ‘rest van de wereld’. Voor een volgend artikel is het natuurlijk nog leuker om mooie voorbeelden uit de bouwwereld te laten zien. Hopelijk inspireren onderstaande ideeën;
Zowel Starbucks, KLM en Dell hebben een variant van Ideastorm opgezet. Ideastorm is een platform waar je zelf je verbeterideeën voor die organisatie kwijt kunt, gebruikers stemmen zelf voor de ideeën die zij het beste vinden en de organisatie kan hier vervolgens mee aan de slag. Zo ontdekte KLM via Bluelab slimmere vliegroutes met minder tussenstops. Overigens werken dit soort portals ook prima voor je personeel. Let wel: dit soort platforms werkt alleen als je echt open bent en ook aan de slag gaat met minder leuke reacties. Laat zien dat je luistert en iets met de feedback doet. Het publiek is je panel.
Dacht je dat je als enige verstand hebt van bouwen. Bij Lego digital designer kun je jouw eigen gebouw of creatie in Lego maken, een passende doos daarbij ontwerpen en deze vervolgens bestellen. Je eigen gebouw in Lego ! Maar het wordt nog mooier; je creatie wordt aangeboden in de online shop. Worden er meer dan 20 van verkocht dan krijg jij als ontwerper een gedeelte van de opbrengst.
Samenwerking
Met digitale tools als bijvoorbeeld Yammer is het mogelijk om iedereen in een organisatie of projectteam constant op de hoogte te laten zijn van aanpassingen in een project. In plaats van dat communicatie in inboxen blijft zitten, deel je informatie met je partners, leveranciers en klanten waardoor de efficiency vergroot wordt.
Inspiratie
Springwise is een plek waar nieuwe business ideeen uit de hele wereld gedeeld worden. Niet alleen de manier waarop de ideeen verzameld worden is inspirerend, maar ook de ideeen zelf. Zeker de moeite waard.
Werkspot.nl
Werkspot is inmiddels een van de belangrijkste online plekken geworden waar consumenten hun klussen plaatsen en waar ZZP’ers een offerte kunnen doen. Zelfcorrigerend bovendien, want biedingen die de markt stukmaken worden onverbiddelijk verwijderd.
Dus…
De consument staat centraal. De eindgebruiker is je marketeer. Hij bepaalt. Niet de prijs of de kwaliteit, maar wel wanneer hij waarvoor kiest. Hou daar rekening mee, hij betaalt je boterham. Omarm dit gegeven en ga er constructief mee aan de slag. Knuffel je consument en hij zal loyaal zijn. En het zal bekend zijn, loyaliteit zorgt voor continuïteit van jouw bedrijf.
En wees eens eerlijk lezer, jij bent ’s avonds toch ook gewoon die consument die een goeie, betaalbare deal wil maken waar alle partijen blij van worden?