Op zoek naar nieuwe ideeën -6-
Het is gebeurd met de bouw! Zo begon twee maanden geleden een serie verhalen met het doel nieuwe ideeën voor de (bestaande) woningbouw op te doen. Door te schrijven over enkele ‘succesvolle’ voorbeelden buiten de bouw als IKEA, SUITSUPPLY, TATA NANO en H&M is er gezocht naar het geheim achter het concept. Op welke wijze is het deze bedrijven gelukt om betaalbaarheid te combineren met de WAARDEN en SCHOONHEID van het product? Wat is de overeenkomst tussen de bedrijven? En op welke wijze kunnen we hiervan leren voor het bouwen aan een nieuwe toekomst?
Voor mij persoonlijk blijft IKEA het beste voorbeeld van integraal ontwerpen. Doordat niet alleen de vorm en productie op elkaar worden afgestemd, maar verder wordt gekeken door tijdens het ontwerpen rekening te houden met het transport en montage naar de woning van de klant. Deze manier van ontwerpen en produceren is op dit moment nog ondenkbaar voor de (bestaande) bouw.
Dan sluiten de voorbeelden van SUITSUPPLY en TATA NANO beter aan bij de huidige manier van samenwerken binnen de bouwsector. Beide partijen leggen de nadruk op het optimaliseren van de relatie tussen vorm (ontwerpen) en techniek (maken). Voor de pakken van SUITSUPPLY betekende dit het slimmer organiseren van de productieketen, waardoor de kwaliteit en arbeidsproductiviteit werden verhoogd en de prijzen konden dalen. Het voorbeeld van TATA NANO gaat verder dan het optimaliseren van de productieopgave. Met hun methode van ontwerpen wordt geprobeerd om ‘ingewikkelde’ producten van de auto terug te brengen naar hun eenvoud, in de vorm van componenten. Denk hier bijvoorbeeld aan het component dashboard waar vele producten en systemen worden samengebracht. Vervolgens zullen ze het component dashboard opnieuw gaan ontwerpen vanuit het principe om de productie goedkoper te maken.
Als laatste wil ik graag nog H&M noemen. Misschien op het eerste gezicht een minder aansprekend voorbeeld. Maar juist hun ‘seizoensloze’ benadering van de modewereld spreekt mij erg aan. Een snel wisselende collectie van prima kwaliteit, die klanten de vrijheid geeft om zelf de ‘ideale outfit’ samen te stellen.
Alle voorbeelden laten zien dat er gekozen is voor een concept dat – op termijn – de markt moet veroveren. Integratie van transport en ontwerp, optimaliseren prijs-kwaliteit, het vereenvoudigen van de productiemiddelen, of het aanbieden op grote schaal. Ieder concept heeft daardoor specifieke kenmerken waarom het product verkoopt wanneer identiteit en imago gelijk zijn.
Misschien is het beste idee voor de (bestaande) woningbouw dan ook wederom te gaan bouwen aan een MERK. Dat is wat alle beschreven voorbeelden gemeen hebben. Er is één partij die zich verantwoordelijk stelt voor het eindresultaat. Dus kies je concept en neem de verantwoordelijk. Vooraf!
Bronnen en verwijzingen:
(1) ‘Het is gebeurd met de bouw… Op zoek naar nieuwe ideeën -1-’, Yuri van Bergen, Hollands-Ontwerp, 1 mei 2013
(2) ‘IKEA: een bewezen kwaliteit… Op zoek naar nieuwe ideeën -2-’, Yuri van Bergen, Hollands-Ontwerp, 6 mei 2013
(3) ‘SUITSUPPLY: een maatpak voor iedereen… Op zoek naar nieuwe ideeën -3-’, Yuri van Bergen, Hollands-Ontwerp, 9 mei 2013
(4) ‘TATA NANO: de goedkoopste auto ter wereld… Op zoek naar nieuwe ideeën -4-’, Yuri van Bergen, Hollands-Ontwerp, 15 mei 2013
(5) ‘H&M: sneller dan de rest… Op zoek naar nieuwe ideeën -5-’, Yuri van Bergen, Hollands-Ontwerp, 29 mei 2013
(6) ‘Kosten en kwaliteitskontrole in de sociale woningbouw’, K.J. Links, TH Eindhoven afdeling bouwkunde BPT, oktober 1980