Auteur: Yuri van Bergen
Waarschijnlijk zijn we over tien jaar de veranderingen in de bestaande bouw alweer vergeten. Maar de afgelopen jaren werd er veel gesproken over dat het anders moest. Nog even losgezien van de conclusies uit het parlementair onderzoek naar woningcorporaties, hebben de geluiden afgelopen jaren in het teken gestaan van passief bouwen, via ketenintegratie en concepten, tot sinds kort de nul-op-de-meter-woning. Waarbij het ene geluid steeds het andere probeert te overstijgen en elkaar in een hoog tempo afwisselen. De ideeën en experimenten vliegen je met perioden soms letterlijk om de oren, waarna ze langzaam naar de achtergrond verdwijnen. Wat de oplossing voor de toekomst dan wel moet zijn, zal zichzelf moeten bewijzen, maar één ding weet ik zeker, al dat veranderen verblindt de geesten. Dus laten we in plaats van anders te denken, anders gaan doen! En daarbij gaat het niet om een autonome verandering, maar een combinatie van meerdere ontwikkelingen tegelijkertijd, die vragen om handelen.
Dezelfde bestemming, een andere route
Er zijn voldoende goede voorbeelden in onze geschiedenis te noemen waardoor we anders zijn gaan ‘doen’ in plaats van anders te denken. Bijvoorbeeld met de vele duizenden kilometers ‘snelwegen’, die zijn aangebracht door de Romeinen. Via veelal de bestaande handelswegen ontsloten zij hun rijk voor de legers en de ‘keizerlijke’ postdiensten. Ook de gewone burgers, zoals handelaren, maakten hier dankbaar gebruik van. Door sneller te reizen waren nieuwe gebieden en klanten bereikbaar geworden.
Een tweede voorbeeld is de komst van Bol.com in 1999, die via ‘internetwinkels’ de boeken direct aan hun klanten ging verkopen vanuit het gezamenlijke magazijn van boekenuitgevers in Culemborg. Door dezelfde boeken rechtstreeks aan de mensen te verkopen, konden zij zonder winkels, winkelpersoneel en winkelvoorraad bestaan. De boeken werden voortaan thuisbezorgd en dat voor een lagere prijs.
Als laatste en meest recente voorbeeld van anders doen is volgens mij de taxi-app UBER. Sinds dit jaar kunnen wij in Nederland gebruikmaken van zogenaamde UBER taxi’s in de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het principe van UBER (opgericht in 2009) is eenvoudig. Met behulp van een telefoon of website geef je aan op welke locatie je opgehaald wil worden en op welk tijdstip. Vervolgens wordt het tarief vooraf! ingeschat en betaal je middels de website, klaar. Dus in plaats van het zoeken naar taxistandplaatsen maak je gebruik van een netwerk van chauffeurs, die op het moment dat jij ze nodig hebt, op de plek waar jij bent, komen voorrijden.
UBER-bouwen
Misschien ligt de oplossing voor de bestaande bouw wel bij het anders doen. Tenslotte wonen we allemaal nog steeds in dezelfde huizen bedoeld voor dezelfde mensen. Persoonlijk zal ik het verschil niet merken of mijn woning nul-op-de-meter via ketenintegratie conceptueel is gebouwd. Wat mij als consument wel aanspreekt, is dat ik niet zolang hoef te wachten, dat ik zelf kan bepalen wanneer het gebeurt en dat allemaal voor een betaalbare prijs.