Auteur: Rolijn van Vught
Dit artikel is al eens verschenen op 3 oktober 2013 op de persoonlijke blog van Rolijn van Vught. Met dit artikel wilde zij haar kritische blik werken op het begrip “ketensamenwerking”, want het lijkt wel een soort magisch begrip te zijn in de bouw om makkelijk met anderen om de tafel te komen.
Dat ketensamenwerking een containerbegrip is in de bouw, daar was ik drie weken geleden al achter. Verschillende vormen van samenwerken hebben inmiddels de revue gepasseerd. De ene wil alleen maar samenwerken door middel van lean management en vindt dat ketensamenwerking. De ander wil graag vanaf de ontwerpfase met alle betrokken partijen bij elkaar zitten en ieders expertise zo goed mogelijk benutten. Ik kan dus concluderen dat bijna elke organisatie in de bouw wel aan ketensamenwerking doet, maar ieder op een eigen manier.
Maar als iedereen het doet en er over praat, spreken we dan niet van een hype? Ik denk van wel. In de bouw is ketensamenwerking op dit moment nieuw, hip en trendy. Je krijgt er als het ware partijen eerder mee om de tafel en het fungeert als een heerlijke marketingtool. Een soort van uithangbordje voor elk bedrijf.
Echter, ketensamenwerking in de bouw is niet zo nieuw, hip en trendy als het lijkt. Ketensamenwerking (in het Engels ‘supply chain management’) wordt al sinds na de Tweede Wereldoorlog gebruikt in de auto-industrie. Het principe is dus zeker zo’n 60 jaar oud. Ook de toepassing in de bouw is niet nieuw, want hier schreef Sir John Egan in 1998 al een rapport over. In dat rapport geeft hij aan dat het anders moet in de bouw, de processen moeten beter, de kwaliteit moet omhoog en er moet worden gekeken naar de totale waarde van de keten en niet alleen naar de prijs. Volgens Egan moet dit door samen te werken in de keten, maar hiervoor moet er wel vertrouwen zijn en moet de bouw open staan voor de verandering.
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en lijkt het alsof ketensamenwerking uit de hemel is komen vallen om de problemen in de bouw op te lossen. Prachtig! Maar waarom nu pas? Is er nu in de markt, de noodzaak om te veranderen vanwege de zwaardere economische tijden? De noodzaak die er 15 jaar geleden niet was? Dan moet ik de komende maanden de signalen in de markt gaan zien en kunnen concluderen dat ketensamenwerking DE tool van de toekomst is!